نوشته هایی با فرمت مردم

دست نوشته های یک تکنسین معماری

نوشته هایی با فرمت مردم

دست نوشته های یک تکنسین معماری

نظام اسلامی ایران بر مبنای اسلام ناب محمدی، و با نظر به اینکه اسلام چه در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و چه مسائل معنوی پاسخگوی نیازهای انسان ها هست،‌ تشکیل شد. این باور و اعتقاد صریح و حقیقی در کنفرانس ها، نشست ها و جلسات مختلف دولتی و غیر دولتی مورد برسی قرار گرفته است ولی سوال این است که چرا برخی از این مباحث نظری در جامعه اسلامی کمتر جامه عمل بر تن کرده است؟

در جامعه اسلامی، باید ابعاد معنوی و دنیوی افراد جامعه همراه با هم دیده شود و برای آن کار شود، نه اینکه به هر دلیلی آن ها را از هم جدا کنند و یا یکی را فدای دیگری کنند.

وقتی به مردم گفته می شود نظر اسلام در رابطه با رشوه، دروغ، حق الناس، خدمت به مردم چه چیزهایی می‌باشد، حرف ما را به عنوان یک حرف منطقی و خوب قبول می کنند ولی موضوع این است که مردم ما به عنوان یک مسلمان، عمل به اسلام را در ارگانها، ادارات و … کم می بینند، و طبیعی‌ست که رعیت به مسئول در ادارات حکومت اسلامی با دید دیگری نگاه کند و از او توقع بیشتری داشته باشد.

رهبر انقلاب در این باره می فرمایند:

«در مراجعات مردمی باید تسهیل و تسریع کار مردم، تکریم آنان و اعتماد سازی به عنوان چهار شاخص مهم مورد توجه جدی باشد. سخت‌گیریهای‌ بی‌جا، معطل‌ کردن‌ و سر دوانیدن‌ مردم‌، و استفاده‌ از برخی‌ روشهای‌ غیراخلاقی‌ در قبال‌ مردم‌، از جمله‌ مشکلاتی‌ است‌ که‌ باید به موازات‌ مبارزه‌ قاطع‌ و پیگیر با فساد، حل‌ شود.»

در نظام مقدس اسلامی که برای برپایی آن خون هزاران شهید بر زمین ریخته شده،‌ مسئولین هم باید بر محور اسلام و دستورات آن عمل کنند و گاهی یک مدیر و مسئول خوب و لایق در جامعه به اندازه صدها همایش و سخنرانی و چاپ کتاب برای اسلام موثر است.

در  حدیثی آمده است که امام صادق (ع) می فرمایند:

کونوا دعاه الناس بغیر ألسنتکم

با غیر زبان هایتان مردم را دعوت کنید.(در عمل)

از حضرت امام علی(ع)چنین حکآیت شده است:

«هر کس خویش را پیشوای دیگران قرار داد، باید اصلاح خویش را بر اصلاح دیگران مقدم بدارد و پیش از آن که مردم را با زبان خود دعوت نماید، با سیرت و رفتار خود دعوت کند.»

در انتها و با توجه به سخنان فوق، به گوشه ای از توصیه های امام علی به مالک اشتر که استاندارمصر بود اشاره می کنیم :

«مقداری از وقت خود را به نیازمندان خود اختصاص بده و با آنان به یک مجلس خصوصی بشین و شخصا به مشکلاتشان رسیدگی کن و در آن مجلس برای خداوندی که تو را آفریده است فروتنی نما و سربازان و یارانت را که از پاسداران و نگهبانان تو هستند، از آنان دور بدار، که هر کس می خواهد سخن بگوید بدون لکنت زبان و ترس و واهمه مطالبش را بگوید، چرا که من از رسول خدا(ص) شنیدم که می فرمود: ملتی که در آن حقِ ناتوان، بدون ترس و واهمه از قدرتمندان گرفته نشود هرگز روی رستگاری را نمی بیند. همچنین درشتی و درماندگی و ناتوانی آنان را در سخن گفتن تحمل کن و کم حوصلگی و تکبر را از خود دور گردان.»

امیدواریم به لطف خدای بزرگ، مسئولین ما نیز به دستورات پدر امت اسلامی، حضرت امیرالمومنین(ع) عمل کنند،‌ حال در هر مقام و منصبی که می‌خواهند باشند، از رییس یک مجموعه چند نفره، تا مسئول یک مجموعه بزرگ و یا رییس دولتی یک اداره مهم…

نظرات  (۲)

۱۷ ارديبهشت ۹۵ ، ۰۷:۳۳ سیّد محمّد جعاوله
خیلی خوب وبد
ممنون
پاسخ:
سلام آقا محمد ...حالا مانفهمدیم خوب یا بد؟
۰۷ مرداد ۹۵ ، ۱۴:۲۹ محمد آذرکار
مطلب پر معنایی بود.

ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی