نوشته هایی با فرمت مردم

دست نوشته های یک تکنسین معماری

نوشته هایی با فرمت مردم

دست نوشته های یک تکنسین معماری

ساده زیستی و پرهیز از تکلف

دوشنبه, ۳ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۴۳ ب.ظ

مدتی پیش برای گردش به اصفهان رفته بودیم در این سفر تفریحی، یکی از اقوام ما را به مهمانی دعوت کرد در این مهمانی، سفره نهار توجه همه را به خود جلب کرده بود کباب و خورشت و مرغ و بادمجان و انواع سالاد ها و نوشیدنی ها، تعجب همه را به خود جلب کرده بود  به طوری که فضای خالی در سفره وجود نداشت.

بعداز آن که مهمانی تمام شد ومهمان ها رفتند صحبت از این پذیرایی شد و هر کس یه نظری داد .....

اما نظر اسلام در مورد تکلف چیست؟

آیا تکلف خوب است، بد است، چه اندازه درست هست؟

در این راستا شهید مطهری نظر اسلام را در مورد تکلف اینطور بیان می کند:

رسول خدا ساده لباس می پوشید ودر عین حال به اصول نظافت وپاکی مقید بود هر روز صبح قبل از آن که جامه و سر وصورت و موی خود را مرتب کند و در آینه خود را ببیند از خانه بیرون نمی آمد

 او نه به اصول نظافت لاقید بود و نه برای خود تکلفاتی درست کرده بود که مدتی از وقت خود را صرف آن قیود وتکلفات کندولی مردمی هستند افراطی و مردمی هستند تفرطی.

یک دسته پشت پا به قیود و حدود زدندتنبلی و بی کاری را شعار خود قرار داده اند ، دسته دیگر چنان خود را در میان آداب و رسوم محبوس ساخته اند هزاران قید برای غذا خوردن و هزاران قید برای جامه پوشیدن و هزاران قید برای معاشرت ها ومهمانی ها و پذیرایی ها و عروسیها و... ساخته اند که زندگی را برای خود ناگوار کرده اند ساعت ها باید وقت خود را صرف کند تا خود را شکل یک عروسک بسازد تا بتواند از خانه قدم بیرون نهد و بعد هم مثل یک موجود کاغذی با احتیاط راه برود که قیود ساختگی به هم نریزد.

سخن گفتن تکلف، راه رفتن تکلف جامه پوشیدن تکلف،پذیرایی و مهمانی تکلف وبالاخره برای یک عده زندگی کلا تکلف شده است.

 مقام معظم رهبری در باره می فرمایند: از آفات بزرگی که در زندگی ما انسانها فراوان دیده می‌شود، آفت تکلّف است. وقتی کاری را که می‌توان به راحتی و آسانی انجام داد، با مشقّت و کُلفَت همراه می‌کنیم، در حقیقت خود و دیگران را به سختی انداخته‌ایم. تولید شرطهای خیالی و وَهمی و کش دادن عرض و طول کارها، یعنی افتادن به دام خطرناک تکلُّف.

به طور کلی کار، فعالیت و مثبت بودن با تکلف و به خود بندی و اسیر عادات و رسوم شدن سازگار نیست مردمی که می خواهند در حال تلاش و فعالیت باشند و به مقامات و ترقیات برسند لازم است بار خود را از این تکلفات سبکتر کنند تا بتوانند سربع پیش بروند.

 

 

 

نظرات  (۲)

۰۳ خرداد ۹۵ ، ۱۷:۰۱ سیّد محمّد جعاوله
عالی
۲۰ خرداد ۹۵ ، ۱۶:۰۳ مسافر غریب
عالی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی